آخرین اخبار

1. بهمن 1396 - 12:21   |   کد مطلب: 9862
کلاس خبر: میزگرد این هفته در ارتباط با آسیب های فضای مجازی و راهکار های این پدیده در بین دانش آموزان انتخاب شده است و همراه با تبادل نظر معلمان و کارشناسان در محل آموزش و پرورش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کلاس خبر، موضوع میزگرد این هفته در ارتباط با آسیب های فضای مجازی و راهکارهای این پدیده در بین دانش آموزان انتخاب شده است که در ادامه تبادل نظر کارشناس ای تی  و معلم پرورشی و کارشناس  خلاقیت و نوآوری و دانش آموز ،کارشناس آسیب‌ های اجتماعی در مجموع 5 نفر و در محل آموزش و پرورش مشاهده می کنیم.

 

در سال‌ های اخیر رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه فضای مجازی باعث شده امروز اغلب افراد جامعه به‌ ویژه جوانان زمان زیاد از وقت خود را با ابزارهای مختلف این تکنولوژی در زمینه‌های مختلف سرگرمی، تفریحی، آموزشی، فرهنگی سپری کنند.

 

 

کارشناس ای تی گفت: نگاه کنید ، آسیب های متعدد فردی و اجتماعی آن را نباید از نظر دور داشته باشیم ، همان گونه که از سوی منابع رسمی همواره در این باره اعلام و هشدار داده می شود،لذا این مسئله می تواند یک آسیب را به دنبال داشته باشد.

 

توجه کنید ما می بینیم که ،روبرو شدن کاربران با جذابیت و تنوع غیر قابل وصف در جستجو های اینترنتی و عدم امکان تحلیل یافته ها، سر درگمی و بحران معرفتی و رنگ باختن اخلاق و معنویت در کنار دلبستگی های کاذب، از دیگر آثار فراگیر جهت مخاطبان عمومی این فضا به حساب می آید.    

 

معلم پرورشی:

 

پرورش خلاقیت کودک و نوجوانان با این مسئله در حد چشمگیری پایین آمده لذا باید فکری کرد .

 

یک نوجوان از لحاظ تفکر و خلاقیت ذهنی و درگیر نبودن با مسائل حاشیه ای بهتر می تواند نقش تاثیر گذار در محیط پیرامون خود داشته باشد.

 

این فضای مجازی بشتر حاکمیتش بر اساس گوشه گیری و تنزل مرتبه در هر سنین بخصوص این سنین نوجوانی است که ممکن است آنچه نباید ببینند را در این فضا دنبال کنند.

 

پس نباید آسیب‌های فضای مجازی را انکار کرد.

 

 

دانش آموز:

 

معلم ما بیشتر جزئیات درس را به ما نمی گوید و ما مجبوریم برای دریافت جزوات درسی و کمک درسی ، به سایت یا کانال های تلگرامی گفته شده مراجعه کنیم و بیشتر اطلاعات را از اونجا مطالعه و دانلود کنیم.

 

 

کارشناس  خلاقیت و نوآوری:

نگاه کنید بستر فعالیت های این دسته از افراد مجازی است و هیچگونه تاثیر بر  فعالیت بدنی و حل مسئله ای مرتبط بادرس و خلاقیت دانش آموز ندارد.

بهتر است این دسته افراد تحت کنترل والدین خود باشند و تا حدامکان اجازه  استفاده نوجوانان خود از وسایل هوشمند همچون گوشی و تبلت را ندهند.

معلمان هم در تاثیر گذاری این عملکرد دانش آموز سهیم هستند و نقش بسزایی دارند.

 

 

کارشناس آسیب‌های اجتماعی:

نگاه کنید با توجه به عصر جهانی‌ شدن و دهکده جهانی فضای مجازی و شبکه‌ های اجتماعی به عنوان یک واقعیت اجتماعی محسوب می شه که توانسته در کلیه جوامع نفوذ کند و در دسترس آحاد جامعه قرار گیرد.

 

حالا درگذشته تنها راه انحراف جوانان فضای واقعی بود و پدر و مادر می‌توانستند با کنترل رفتار فرزندان خود در رفت‌ و آمد با دوستان ناباب، هم‌کلاسی‌ها و هم سن و سالان خود بر رفتار فرزندانشان نظارت لازم را انجام دهند اما امروزه شکل‌ گیری فضای مجازی از قبیل ماهواره، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، موبایل و غیر سبب شده که والدین نتوانند نظارت لازم بر رفتار و کردار فرزندانشان داشته باشند.

راه حل های پیشنهادی

 

- برگزاری کلاس‌ های آموزش همگانی در سطح مدارس، دانشگاه‌ها و نیز مساجد باهدف آگاه‌ سازی عمومی،

 

 

- افزایش آگاهی خانواده‌ها با نظارت صحیح و اصولی بر روی فرزندان

 

- برخورد جدی و قانونی با متخلفین فضای مجازی، انجام اقدامات پیشگیرانه درزمینه آگاه‌ سازی اقشار مختلف جامعه در قالب چاپ بروشور، پوستر، بنرهای تبلیغاتی باهدف آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه،

 

- برگزاری میزگردهای رسانه‌ای با حضور کارشناسان باهدف ارائه مطالب آموزشی به خانواده و شناساندن آسیب‌ها و تهدیدهای فضای مجازی

سوالات و پاسخ تشریحی امتحانات نهایی
ثبت نام داوطلبان در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی پایه هفتم